RWON fakta
Russian Warbirds of Norway er en ideell forening stiftet av flygere og eiere av tidligere USSR maskiner som i dag opereres i Norge. RWoN tilbyr display på en rekke Airshows hvert år i tillegg til å tilby medlemmer flyturer i foreningens fly.
Legg igjen en hilsen
   Utrolig kjekt at det går an å få jagerpilot drømmen oppfylt her i Norge. 6 august hadde jeg min livs opplevelse som jagerpilot for en dag. Flott fartsfylt fly tur i nydelig natur med akrobatikk og G krefter testet ut. Anbefales. Tusen takk til pilot Terje Traaholt, og Russian Warbirds. Takk til Terje går en sinnsykt kul tur med yak 52 ???? å en takk til Rune som gjorde dette mulig ???? Hei Terje og dere alle på Russian Warbirds.Ser at dere henter inn en ny L-29 i dag. Endelig en opptur etter brannen i fjor høst.Nå blir det sikkert mange jager pilot for en dag turer.Glemmer ikke turen med deg 2013.Er og anbefale på det sterkeste. Ha fotsatt en fin sommer.Mvh Yngve.
Legg inn hilsen »
Besøk oss her

Flyplassveien 115
Tlf: 901 78 555

Se kart her »
RWON støtter:
Antonov AN-2 / LN-KGB

Type: Antonov AN-2
Eier: Sameie innen Russian Warbirds of Norway
Operatør: Russian Warbirds of Norway
Base: Skien lufthavn/Geiteryggen

Antonov An-2 ( NATO-kallenavn: «Colt» ) er et ukrainsk, tidligere sovjetisk,

bruksfly. An-2 var opprinnelig utviklet for bruk som landbruksfly, men har

blitt brukt i en rekke roller som blant annet transportfly, ambulansefly,

passasjertransport, fallskjermtransport, angrepsfly, VIP-flyging og trenings-

fly. Ofte kalles den for russernes svar på Dakota DC-3 med tanke på de

mangfoldige bruksområdene. Prototypen fløy første gang 31. august 1947

og An-2'en ble allerede den gang sett på som gammeldags i Vesten.

 

Til tross for sitt gammeldagse utseende var An-2 på mange måter et svært

moderne fly for sin tid, blant annet var vingene utstyrt med slats og elektrisk drevne

dobbeltspaltede flaps. Omkring 5 000 An-2 ble produsert av Antonov. I tillegg ble omkring 1 500 produsert i Kina fra 1957 som Harbin Y-5, og fra 1960 omkring 12 000 i Polen av PZL-Mielec. An-2 er fremdeles i bruk i en rekke land over hele verden, både i militære og sivile roller. Russian Warbirds sin Antonov er bygget av PZL-Mielec i Polen, er en 1988 model, og har VIP-interiør. Flyet har fått registreringsbokstavene LN-KGB. Litt humoristisk og selvsagt ikke tilfeldig!

Gjennom Russian Warbirds har man mulighet til å bli med på medlemsflyging gjennom et støttemedlemskap i foreningen.


Fakta Antonov An-2:

Registrering: LN-KGB
Operatør: Russian Warbirds

Base: Skien, Geiteryggen
Mannskap: 2 (flygere)

Passasjerer: 8


Dimensjoner og vekt:

Lengde: 12.4 m

Høyde: 4.1 m

Vingespenn øvre vinge: 18.2 m

Vingespenn nedre vinge: 14.2 m

Vingeareal: 71,52 m²
Tom vekt: 3300 kg

Maks vekt: 5500 kg

Nyttelast: 2140 kg


Motor:

Shvetsov ASh-62IR

9-sylindret kompressormatet,

luftkjølt stjernemotor,

1000 hk

Sylindervolum: 29,8 l
Kraft/masse: 140W/kg (1,83 hk/kg)


Ytelser:

Maks hastighet: 258 km/t

Cruise hastighet: 190 km/t

Steile hastighet: ~50 km/h

Rekkevidde: 845 km

Maks marsjhøyde: 4,500 m

Stigehastighet: 3,5 m/s (700 ft/min)


Antonov AN-2 | 31 bilder

Facebook Twitter Epost


Medlemsflyging
- Jagerpilot for en dag!
- Historisk dobbeldekker!
- Akrobatikkflyging!

Hos RWON har du mulighet til å få bli med i en rekke forskjellige historiske fly.
 
Neste airshows
Bli støttemedlem
Som støttemedlem i Russian Warbirds of Norway er du med på å bidra til å holde foreningens fly på vingene.

Gjenreising.no

Etter storbrannen som rammet RWON i september 2016 ble det opprettet en egen nettsiden. På denne siden kan du lese om veien tilbake etter brannen, samt støtte oss i oppbyggingsarbeidet.

Været i Skien
mandag
Delvis skyet, 13 °C
Flau vind, 0.9 m/s fra Vest-nordvest.
0 mm nedbør.
Delvis skyet

tirsdag
Delvis skyet, 12 °C
Svak vind, 2.4 m/s fra Vest-nordvest.
0 mm nedbør.
Delvis skyet
Flydag Geiteryggen
Lørdag 13. august 2016 ble siste Flydagen på Geiteryggen arrangert.

Vi kommer tilbake med nærmere info om når neste flydag vil bli arrangert.