Max Holste Broussard

MH1521 Broussard er en videreutvikling av MH152, en konstruksjon fra 1949 noe mindre enn Broussard og på bestilling fra den franske hæren, men denne ble aldri satt i produksjon. Konstruktsonen av MH1521 Broussard startet i 1950 og prototypen fløy første gang i november 1952.

Isteden for en fransk motor, fikk flyet en Pratt & Whitney R.985 nisylindret stjernemotor som ble konstruert før 2.verdenskrig og har bevist sin holdbarhet. Broussard er et robust fly som kan lande og ta av på små gresstriper. Understellet er to solide stålfjærer som tåler det meste, men man skal passe godt på under landing.

Flyet ble militært brukt til transport av personer og gods, artilleriledning, foto, syketransport og ellers hva som måtte kreves. Det laster nesten 1,2 tonn. Sivilt har det vært brukt og brukes i dag til å løfte fallskjermhoppere og det har vært brukt til jordbrukssprøyting.

Flyet er robust og har omtrent samme egenskaper som deHavilland Beaver. På bruktmarkedet i dag koster det omtrent en tredjedel av det du må betale for en Beaver.

Denne Broussarden eies av et andelslag på Kjeller og flyr under foreningen Warbirds of Norway.

Facebook Twitter Epost